Zo maak je een lezer, een leuke handleiding

Zo maak je een lezer is een handleiding om kinderen aan het lezen te krijgen. Het is een fijne verzameling van adviezen, ideeën en boekentips. De twee schrijvers hebben zich jarenlang ondergedompeld in kinderboeken en nemen je nu mee langs de verschillende fases van een kinderleven. Met leeftijdsgebonden suggesties om het leesplezier te verhogen en ongeïnteresseerde lezers toch te betrekken bij boeken. De hoop van de schrijvers is dat het boek kan dienen als steun, bevestiging en inspiratie voor ouders en andere opvoeders. 

Geschreven door boekenliefhebbers

Ik ben altijd een boekenwurm geweest en hoop dat iedereen de geneugten van boeken zal ontdekken. Lezen is een fijne hobby en je kan er veel van leren. Zo heb ik veel mensenkennis uit allerlei boeken gehaald waardoor ik de wereld een beetje beter snap en dat geeft een veilig gevoel. Veel kinderen lezen echter geen of weinig boeken. Hopelijk kan Zo maak je een lezer daar wat aan doen.

Het begint met een inleiding en een noot van beide schrijvers. De auteurs hebben kennis van zaken en zijn zelf moeder. Pamela Paul is eindredacteur van The New York Times Book Review en verantwoordelijk voor het boekennieuws bij The New York Times. Maria Russo is cultuurjournaliste en kinderboekenredacteur. In ieder hoofdstuk behandelen ze een levensfase van een kind in relatie tot lezen. We gaan van baby, naar peuter, beginnende lezer (kleuter), zelfstandige lezer, dan springen we naar de kinderliteratuur en we eindigen met de tienerlezer. Per hoofdstuk vind je achtergrondinformatie en waar je op moet letten bij het kiezen van boeken en bij het (samen) doen.

Zo maak je een lezer is informatief

Het belang van lezen wordt helder uitgelegd. Kinderen die lezen doen het bijvoorbeeld doorgaans beter op school. En kinderen die dit thuis doen zijn beter in zelfregulatie en executieve functies (impulscontrole, volgehouden aandacht en doelen stellen). Boeken stomen kinderen dus mede klaar voor het leven. Zowel het perspectief van ouders en kinderen wordt steeds belicht. Neem bijvoorbeeld deze zin over tieners: ‘Bovendien is lezen een veilige manier om na te denken over opstandig gedrag; je doet deze dingen niet zelf, je leest er alleen over en krijgt er meer inzicht in. Je vormt een mening en leertje eigen conclusies trekken.’ 

Zo maak je een lezer gaat ook in op allerlei boekvormen en hun inhoud. Zo kunnen bijvoorbeeld boekenreeksen, zoals De waanzinnige boomhut fijn zijn voor de zelfstandige lezer. ‘Hun wereld verandert in een snel tempo en herkenbare patronen bieden een zekere houvast.’ Je leest ook over kinderliteratuur in deze tijd, bijvoorbeeld wat graphic novels en young adult literatuur (YA) kunnen betekenen. Er worden soms ook onderzoeken aangehaald. Zo heeft onderzoek uitgewezen dat het aantal woorden waar een kind aan wordt blootgesteld rechtstreekse invloed heeft op de taalontwikkeling en geletterdheid, zelf als het kindje de woorden nog niet meteen begrijpt. 

6 Redenen om dit boek te lezen

  1. Het past bij een liefdevolle en positieve opvoeding met oog voor verschillende kinderen. Bijvoorbeeld: ‘Wees je ervan bewust dat het een grote stap is van ‘voorgelezen worden’ naar ‘zelf lezen’ , en dat de overgang voor veel kinderen emotioneel beladen is. Hoe oud je kind ook is als ze helemaal zelf begint te lezen – of ze er nu vroeg bij is, op haar vierde, of wat later, op haar zevende – stop niet abrupt met voorlezen.’ 
  2. Het spoort aan om als ouder meer te lezen. ‘Boeken zijn een bron van plezier, en ze verankeren je belangrijkste waarden. Maak daarom tijd en ruimte voor boeken die je voor jezelf leest. Het komt hierop neer: als je een lezer wilt maken, moet je een lezer zijn.’ 
  3. Het is informatief over de ontwikkeling van kinderen en over wat boeken doen. Bijvoorbeeld dat een goed moment voor het aanbieden van prentenboeken de late peutertijd is. Prentenboeken brengen namelijk de buitenwereld tot leven, helpen haar begrijpen hoe die werkt, en laten nieuwe werelden opengaan.
  4. Het is hoopvol over de toekomst. Je hoeft je bijvoorbeeld geen zorgen te maken als je kind ergens wat later mee is, zoals met zelfstandig lezen.
  5. Je vindt veel goede tips in het boek zoals dat je je peuter kennis kunt laten maken met verhalen die diversiteit aan culturele tradities, gezinsvorming en levenservaringen tonen. Die verhalen weerspiegelen de maatschappij. Zo bereid je hen voor op een leven in een diverse wereld en help je hun empathisch vermogen te ontwikkelen. 
  6. Het boek is leuk om te lezen. Ik heb het in ieder geval met veel plezier gelezen. Het is grappig geschreven. Neem dit voorbeeld over het voordeel van kartonboekjes voor baby’s: ‘Ze zijn stevig genoeg om op te kauwen of door de kamer te keilen.’

Een echte aanrader

Genoeg positieve punten heeft deze handleiding dus. Zowel qua inhoud, schrijfwijze als vormgeving vind ik het een geweldig boek. Draag dit boek vooral voor als je je kind ‘de kans wilt bieden om de spontane, tijdloze, de-tijd-stilzettende geneugten van lezen te ontdekken.’ Je krijgt ideeën, inspiratie en aanmoediging. Het boek past ook mooi bij de missie van StoerLeesVoer waar we onze liefde voor boeken graag delen. Ik wil deze review daarom graag afsluiten met deze tip:

Zo maak je een lezer

Zie ook 

Specificaties Zo maak je een lezer

Auteurs: Pamela Paul & Maria Russo | Illustratoren: Dan Yaccarino, Lisk Feng, Vera Brosgol & Monica Garwood | Vertalers: Lies Lavrijssen & Tine Poesen | Uitgeverij: Pelckmans | 9789464012347 | November 2021 | 144 pagina’s | Meer informatie vind je hier of bij je lokale boekhandel

Delen is enorm lief

Waar zou ik zijn zonder boeken? En waar zonder schrijven? Ik houd van woorden en puzzel er graag mee. Mijn leven begint meestal op papier, want daar heb ik overzicht. Pas daarna snap ik dingen in de praktijk. Ik heb autisme en blog daar ook over, want ik vind openheid en diversiteit belangrijk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.