Handige boeken voor thuis studerende zij-instromers

Al 6 weken ben ik thuis als beginnende leerkracht. Iets minder dan een jaar geleden zette ik mijn eerste stappen in de onderwijswereld en nu ben ik opeens weer in mijn eigen huis les aan het geven. Niet als gastouder voor kinderen die mijn halve woonkamer verbouwen ( of deed ik dat zelf?) maar als vloggende, digitale juf en thuisjuf voor mijn dochter. Van studeren komt niet zoveel. Want immers moet ik veel van de leeruitkomsten aantonen in de praktijk. Maar hoe gaat dat dan voor thuis studerende zij-instromers. Er is wel iets wat wij kunnen doen, als we daar dan tijd voor hebben, verslagen maken waar we geen of nauwelijks stage voor nodig hebben.

Thuis studerende zij-instromers

Tja… thuis studeren zei mijn begeleider van de Hogeschool Leiden. Makkelijker gedaan dan gezegd. Als ik al even 15 minuten tijd voor mezelf heb is de tijd al weer voorbij als ik net al mijn school spullen op tafel heb gezet. En in de avonden ben ik niet meer zo heel scherp dat ik goed kan focussen op ingewikkelde verslagen. Het is geen makkelijke tijd voor thuis studerende zij-instromers en alle andere stagiaires die op dit moment geen uren kunnen maken op hun stage.

Nog een probleem is dat de bibliotheken dicht zijn, dus waar haal ik dan studieboeken vandaan. Ja true je kan alles kopen, maar ik vind het fijn om eerst even te bladeren in boeken voor ik dure studieboeken aanschaf. En leren doe je toch echt het beste in de praktijk.

Helaas krijg ik geen credits voor mijn opleiding voor de instructie filmpjes die ik voor mijn klas heb gemaakt. Al vind ik het zelf heerlijk om lekker out of the box te denken in deze gekke periode van thuisonderwijs.

Leren omgaan met diversiteit in de klas. Het GOL(L)D – concept in de Praktijk

Leren omgaan met diversiteit in de klas. Het GOL(L)D – concept in de Praktijk  voor thuis studerende zij-instromers

Het boek leren omgaan met diversiteit in de klas is duidelijk geschreven voor Vlaamse scholen, maar toch heb ik er zeker bruikbare dingen uit kunnen halen voor verslagen als pedagogisch meesterschap uit het derde leerjaar van de PABO. Echt een tip voor thuis studerende zij-instromers!

Het gaat erom dat er steeds meer leerlingen zijn met specifieke onderwijsbehoeften die worden opgenomen in de reguliere scholen, waardoor de toenemende diversiteit een reëel onderdeel wordt van de dagelijkse onderwijspraktijk. (beginnend) leraren moeten hier rekening mee houden en dat is in deze tijd van onderwijs op maat soms een beste opgave.

Het boek gaat uit van het ondersteuningsconcept GOL(L)D. Gericht Ondersteunen van Leraren in het Leren omgaan met Diversiteit.

Stoornisdenken of Diversiteitsdenken.

Leren omgaan met diversiteit in de klas. Het GOL(L)D – concept in de Praktijk

Het boek legt het verschil tussen stoornisdenken en diversiteitsdenken goed uit, en laat zien wat het betekent voor de klas, voor het kind, voor de ouders en voor de leerkracht.

Het GOL(L)D concept heeft als doelstelling de leraar competenter te maken in het omgaan met alle leerlingen, en wij als thuisstuderende zij-instromers hebben daar zeker baat bij. We komen natuurlijk net het onderwijs in en hebben in sommige gevallen nog nooit zoveel te maken gehad met de diversiteit van kinderen en hun ouders. Binnen GOL(L)D gaan ze er dan ook van uit dat iedere leerkracht en leerling competent is en kan leren! Daarbij is de grondslag van het concept een onvoorwaardelijk geloof in veranderbaarheid.

In het boek komen hele duidelijke praktijkvoorbeelden naar voren die je met een beetje omdenken kunt gebruiken in je eigen praktijk.

Huidige onderwijs in kaart brengen

Leren omgaan met diversiteit in de klas. Het GOL(L)D – concept in de Praktijk

Op basis van drie theoretische concepten, namelijk Diversiteitsdenken, cluster van basiscompetenties inclusie en handelingsgericht werken worden zes doelstellingen vooropgesteld om het huidige onderwijs in kaart te brengen. Dat is nodig om een vertrekpunt te krijgen en je hulpvraag duidelijk te krijgen. Er staan in dit boek heel veel voorbeeldvragen die je ook aanzetten om na te denken over hoe jezelf handelt en hoe het er op jouw school aan toe gaat. Maar ook hoe jouw ideale school en klas er uit zou komen te zien. Wat zou jouw gewenste situatie zijn? Hoe kun je die beschrijven? Het Diversiteitsdenken staat altijd voorop in deze.

Dit wordt bekeken vanuit de rol van leraar, ouders en leerling. In het boek leren omgaan met diversiteit in de klas staat op pagina 90 een duidelijke tabel met allemaal vragen.

Aan de slag in de klas

Het hoofdstuk aan de slag in de klas vond ik voor thuis studerende zij-instromers het fijnste. Ook al kun je niet daadwerkelijk nu observeren, toch kun je dit hoofdstuk wel gebruiken bij verslagen zonder stage. Wat niet vergeten moet worden is de stem van het kind te betrekken voor je beeldvorming. Sommige scholen werken al met kindgesprekken, maar heel veel scholen ook nog niet. De meerwaarde van een gesprek met een kind wordt goed uitgelegd met handige tips voor in de praktijk.

Leervragen in beeld

Zoals ik al aangaaf staan er vele leervragen of eigenlijk hulpvragen centraal in het boek leren omgaan met diversiteit in de klas.

Daarbij wordt er gekeken naar de school in beeld, de klas in beeld, de afstemming, ondersteuningsgesprekken, afronding en slotreflectie. Er staan veel ervaringen in van leerkrachten. Het is voor thuis studerende zij-instromers een handig boek om nuttige dingen uit te halen voor de verslagen thuis.

Aantrekkelijk boek voor thuis studerende zij-instromers?

Van de boeken die ik onder andere ontving van uitgeverij Lannoo Campus voor thuis studerende zij-instromers, die ik hier voor mij heb liggen, heb ik dit boek als eerste gelezen en daarmee heeft dit boek ook wel een iets voorkeur. Met name door de vele praktijkvoorbeelden die je ook vindt in Taalontwikkelings stoornissen in de klas die samen met dit boek op de eerste plaats komt te staan. Twee aanraders voor je boekenkast!

Auteur: Inge Van de Putte | Elisabeth de Schauwer | Uitgever: Academia Press | 9789401445863 | 325 pagina’s | hier vind je meer informatie

Lucas Onderwijs en de kunst van het veranderen

Lucas Onderwijs en de kunst van het veranderen voor thuis studerende zij-instromers

Voor thuis studerende zij-instromers is het gek werken als leerkracht. Van juf in de klas, naar juf op afstand. Maar zo heel gek is dat niet, want er zijn ook scholen in Nederland die al op afstand werken. Ter inspiratie en om meer over scholen te weten te komen die bij dezelfde stichting werken als ik, las ik dit boek met veel interesse. Ook kon ik het weer gebruiken bij een aantal verslagen die we in deze periode van thuis studeren wel kunnen maken.

Lucas Onderwijs en de kunst van het veranderen

Alleen al de felroze letters van de kunst van het veranderen, trokken mijn aandacht, de vormgeving van het boek is in elk geval modern! Elk hoofdstuk begint met 2 of 3 voorbeelden van een Lucasschool. Hierin wordt een duidelijk driedeling gemaakt van opbrengsten die bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen, op het gebied van leven, leren en werken. De manier waarop ICT behulpzaam is wordt ook beschreven.

Verschillende onderwijsconcepten en theoriën komen voorbij in dit boek. Van klassen in units van onderbouw, middenbouw en bovenbouw, tot leerpleinen, klassen zonder muren, scholen die 52 weken per jaar open zijn en van smorgens vroeg tot savonds laat. Scholen die kinderen in groep 2 al een ipad meegeven naar huis en alles er tussen in.

Aantrekkelijk boek voor thuis studerende zij-instromers?

Alleen al door de roze accenten en teksten is dit boek aantrekkelijk voor thuis studerende zij-instromers. Maar het is ook heerlijk om echt over Nederlandse moderne scholen te lezen.

Taalontwikkelings stoornissen in de klas

Taalontwikkelings stoornissen in de klas voor thuis studerende zij-instromers

Zelf zit ik op een basisschool met veel NT2 kinderen. Maar niet elke zij-instromer heeft die luxe om ook met NT2 in aanraking te komen. Ja luxe, want ik vind het zo bijzonder om te zien hoe de meeste van die leerlingen de Nederlandse taal zo snel leren. In onze klas zit een jongen met selectief mutisme, ik had er wel eens eerder van gehoord, maar moest mij toch echt inlezen wat er allemaal bij komt kijken. Vaak wordt gedacht dat elk kind die achter loopt met spreken een taalontwikkelings stoornis heeft. Maar zo simpel is het niet. In het boek taal ontwikkelings stoornissen in de klas, van Lannoo Campus, lees je praktische handelings adviezen en tips. Het boek is vooral gericht op de problemen rondom de taalontwikkeling en niet zozeer om de spraakontwikkeling. Al komen die ook aan de orde met praktische tips, oefeningen is meer voor logopedische kennis.

Taalontwikkelings stoornissen in de klas

Je vindt in dit boek ook aandachtspunten en praktische tips voor in de klas en je vind er het belang van een vroege signalering. De 5 taaldomeinen worden goed uitgelegd in dit boek met praktijkvoorbeelden en wordt aandacht gegeven aan de sociale emotionele ontwikkeling bij kinderen met TOS. Ook worden de 4 componenten van het werkgeheugen uitgelegd.

Aantrekkelijk boek voor thuis studerende zij-instromers ?

Een mooi boek waar je echt veel aan hebt als leerkracht en wat een absolute aanrader is voor thuis studerende zij-instromers! Wat misschien nog wel het meest belangrijk is, er staat duidelijk uitgelegd wat je als leerkracht kunt doen voor kinderen met een TOS.

Auteur: Bernadette Sanders | Uitgever: Lannoo Campus | 9789401444347 | oktober 2017 | 40 pagina’s | meer informatie vind je hier

Digitale burgertjes Kinderen en Onlinemedia

Digitale burgertjes Kinderen en Onlinemedia voor thuis studerende zij-instromers

Als gastouder deed ik al eens een training over jonge kinderen en online media. Maar de wereld van 2 en 3 jarigen ziet er online heel anders uit dan kinderen boven de 4 jaar. Er zijn scholen die al vanaf groep 2 ipads mee naar huis geven en er zijn scholen die heel veel digitaal les geven en anderen die nog ouderwets met echte boeken en werkboeken werken.

Nu in de periode van thuisonderwijs is de digitale wereld alleen maar groter geworden. Kinderen brengen uren door op Squla en andere apps om zich te vermaken terwijl papa en mama ook nog even proberen te werken.

Digitale burgertjes Kinderen en Onlinemedia

Ik heb het boek nog niet helemaal doorgelezen, maar wat ik zie bevalt mij al! Als moeder maar ook voor thuis studerende zij-instromers is dit een lekker leesbaar boek. Er wordt gekeken naar wat de toekomst brengt en welke vaardigheden bij de 21ste eeuw horen. Want het is een feit dat onze kinderen een hele andere toekomst wacht dan dat wij die zelf hadden als klein kind.

Er wordt in dit boek ook goed aandacht gegeven aan digitale geletterdheid, want wat is dat nu? En waarom is dit eigenlijk zo belangrijk voor onze kinderen. Hoe zorgen wij als ouders en leerkrachten voor een goed digitaal burgerschap.

Digitale burgertjes Kinderen en Onlinemedia

In het boek zijn leuke echte verhalen opgenomen en goede illustraties en deed mij ook terug denken aan een blog over computational thinking een paar jaar terug.

Dit boek ga ik dit weekend vanuit mijn hangei uitgebreid lezen in de zon. Ohw en je kunt hem goed gebruiken voor verslagen van de vakken vorming.

Auteur: Katja Schipperheijn | Uitgever: Lannoo Campus | 9789401456098 |november 2018 | 196 pagina’s | meer informatie vind je hier

De leraar centraal

De leraar centraal voor thuis studerende zij-instromers

Een boek wat tot mijn schrik al een jaar in mijn kast ligt is het boek van de leraar centraal van Peter Mol. Met als subtitel beginselen van de provocatieve pedagogiek. Met andere woorden iets zeggen of doen om een reactie uit te lokken.

In dit boek, zonder plaatjes, is er een ruimte voor onderwijsvernieuwingen ( pedagogisch handelen). Er wordt gekeken naar pedagogische stromingen in het onderwijs van de 20ste en 21ste eeuw. En natuurlijk specifiek naar de provocatieve pedagogiek. Deze wil namelijk het een ander blootleggen en vragen stellen. Provocatieve pedagogiek zet zich af van de reparatiepedagogiek en ook van de “we zijn allemaal gelijk” pedagogiek.

Heel Nederland is in de ban van passend onderwijs. Elk kind is uniek en Jantje heeft die aanpak nodig en Pietje heeft die aandacht nodig. Maar wat is nu haalbaar. Er gebeuren een hoop mooie dingen in onderwijsland en nu ook in corona tijden laten veel leerkrachten zien hoe flexibel ze mee gaan op de digitale tour van thuisonderwijs.

Aantrekkelijk boek voor thuis studerende zij-instromers ?

De leraar centraal is een boek waar je echt voor moet gaan zitten, die in mijn ogen voor thuis studerende zij-instromers een hoop dure woorden gebruikt en weinig jip en janneke taal.

Ik ben nogal visueel ingesteld en zoals ik al zei staan er totaal geen plaatjes in. Misschien is dat wel de reden dat hij nog op de “te lezen” stapel ligt. Maar met de kritische intermezzo’s van verschillende experts in het werkveld is het wel zeker een inspirerend boek voor leerkrachten. Ook voor beginnende. En ja er staan ook in dit boek pakkende uitspraken van Steven Pont en een paar praktijkvoorbeelden zoals het kindje wat een ui een appel vindt en deze opeet.

Hoe meer ik het boek doorblader, hoe meer ik interessante en nuttige dingen tegenkom die ik zeker voor een aantal verslagen kan gaan gebruiken.

Auteur: Peter Mol | Uitgever: Lannoo Campus | 9789401457842 | maart 2019 | 228 pagina’s | meer informatie vind je hier

Krachtige leeromgevingen omgaan met diversiteit in de klas

Krachtige leeromgevingen omgaan met diversiteit in de klas voor thuis studerende zij-instromers

Nog een boek over diversiteit in de klas, maar nu toch een beetje anders. Voor thuis studerende zij-instromers: Bij het vak pedagogiek is er een opdracht met een rijke leeromgeving ontwikkelen. In dit boek van ruim 500 bladzijdes kun je daar zeker wat mee! En op bijna elke pagina staat wel een plaatje of een tabel. Ja ik heb een zwak voor visuele ondersteuning.

Er wordt uitgebreid ingegaan op krachtige leeromgevingen, visie op leren met behulp van verschillende theorieën en visies. Er is een heel hoofdstuk gewijd aan het curriculum in het basisonderwijs op allerlei niveaus. Persoonlijk vond ik dit het hoofdstuk waar ik merkte dat ik meer aan het bladeren was dan echt stukken las. Maar dat heeft ook te maken met de opdrachten die ik nu aan het maken ben waar ik even met dit hoofdstuk niet 123 iets kon.

Krachtige leeromgevingen omgaan met diversiteit in de klas

Het hoofdstuk over diversiteit vond ik heel erg interessant. Anders dan bij het gold concept, wordt hier ook echt ingegaan op moderne diversiteiten waar, in mijn ogen, veel meer aandacht aan besteedt zou moeten worden anno 2020. De voorbeelden die worden gebruikt gaan bijvoorbeeld over sociaal economische status en armoede in Vlaanderen. Maar dat kun je ook vertalen naar Nederland. Er wordt ook veel aandacht gegeven aan gender en meertaligheid.

Over problematieken die je bij het vak pedagogische meesterschap nodig hebt, kun je in dit boek niet veel informatie vinden overigens als je daar aan denkt bij diversiteit.

Een groot onderdeel in dit boek gaat ook over onderwijstechnologie en de rol van het onderwijs bij mediawijsheid. Een interessant hoofdstuk waarbij ook goed wordt gekeken naar de rol van de leerkracht. Goed dus voor thuis studerende zij-instromers!

Het laatste hoofdstuk gaat over verschillende manieren van evalueren zoals zelfevaluatie en peer evaluatie.

Aantrekkelijk boek voor thuis studerende zij-instromers ?

Een mooi dik groot boek met, zoals ik eerder al aangaf, veel visuele ondersteuning. Een boek wat je niet in 1 ruk uitleest en waar je vele ochtenden, middagen, en avonden over gebogen kunt zijn.

Wat ik ook erg aantrekkelijk vind aan dit boek is dat elk hoofdstuk

  • Begint met praktijkvragen en leerdoelen. En wat de structuur van de module is.
  • Eindigt met een samenvatting en kernwoorden. Zo kun je snel vinden wat de taxonomie van Bloom ook al weer inhoudt. Wat de verschillende processen binnen evalueren zijn. Dat Gender op zich niet leidt tot verschillen in schoolprestaties, maar dat kenmerken van het onderwijs die verschillend met gender omgaan de veroorzaker is van de verschillen. Hoe zit het ook al weer met Skinner, en wat is cognitivisme en behaviorisme? En waarom hebben we krachtige leeromgevingen nodig?

Auteur: Martin Valcke | Uitgever: Academia Press | 9789401461269 | 355 pagina’s | meer informatie vind je hier

boeken voor thuis studerende zij-instromers om verslagen mee te maken van de pabo opleiding

Een flink hoge stapel boeken zo bij elkaar en ik heb de boeken nog lang niet uit. Want ja deze zij-instromer is nu digitale juf, vloggende juf, onderneemster en bovenal moeder en thuisjuf voor haar dochter. Die studie die uhm… sja.. die komt wel goed schatje !

ellen
Delen is enorm lief

Hoi Ik ben Ellen mede - eigenaar van StoerLeesVoer. Ik ben dol op de geur van boeken. Prentenboeken voor de klas en fantasy voor mezelf en alles daar tussenin. In het dagelijks leven sta ik 3 dagen per week op de leukste Montessori school van Den Haag. Daarnaast heb ik ook nog een lifestyleblog www.mamascrapelle.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.