Van stress naar veerkracht – een informatief en helpend boek

Vind je weg in de mentale jungle. Dat is de boodschap op de omslag van het boek. Want zo voelt het soms in de huidige maatschappij, waarin zo veel informatie op je afkomt. Het leven soms onoverzichtelijk is en vol met obstakels. Van Stress naar Veerkracht is een informatief boek met uitleg over wat stress inhoudt. Het geeft heldere tips hoe je stress kunt omzetten in veerkracht. Want stress hoort bij het leven, en hebben we ook nodig om als persoon sterker te worden. Maar tegenwoordig is er wel heel veel stress en dit zorgt voor een constante uitdaging om mee om te leren gaan. Soms is de stroom van uitdagingen en prikkels zelfs zo langdurig dat het lichaam en de geest in een burn-out raken. Zo beschrijft Séverine van de Voorde dit heel helder.

Hoe kun je voorkomen dat de stress je opbreekt? En hoe bouw je veerkracht op? Een review van het boek met een samenvatting en tips!

van stress naar veerkracht

De mentale jungle

De moderne jungle bestaat uit constante uitdagingen. Niet meer zoals onze voorouders die moesten vechten of vluchten vanwege gevaarlijke wilde dieren. Maar wel met te veel prikkels die op ons afkomen, te veel drukte en te weinig aandacht. We zullen bewustere keuzes moeten maken, zo geeft de schrijfster aan, om staande te blijven en ons minder uit balans te laten brengen. En tijgers in de jungle zullen we altijd tegen blijven komen. Deze vereisen actie en moeten getemd worden.

Dit vraagt een actieve benadering; hoe ga je om met moeilijke omstandigheden? Ben je in staat om het om te zetten in iets positiefs, of kun je genoeg ontspannen? Voor iedereen zijn het wel herkenbare zaken, en je wilt er graag iets aan doen. Je hebt er misschien al veel over gelezen en de belangrijkste tips weet je ook wel. Maar het blijft soms niet goed hangen, of je vervalt in oude valkuilen. Of je hebt pas door dat je te gestrest bent als het al te laat is. Het is belangrijk om te werken aan je veerkracht, zodat je met stress kan omgaan. Want in onze moderne jungle zullen stress en prikkels altijd een onderdeel blijven. Dit boek combineert alle werkzame technieken voor meer energie en innerlijke rust. Voor iedereen die anders met stress wil omgaan!

van stress naar veerkracht

Stress en de gevolgen daarvan

De schrijfster Séverine van de Voorde is doctor in de psychologie aan de Universiteit van Gent en Howest. Zij verdiept zich al meer dan 10 jaar in de neuropsychologie en ontwikkelingsstoornissen. De theorie rondom stress en wat er in de hersenen allemaal gebeurt, komt uitgebreid aan bod. Een interessante theoretische achtergrond, welke op een duidelijke en toegankelijke manier wordt beschreven. Zeker de opbouw van stressfactoren gedurende de dag zal herkenbaar zijn voor veel mensen. Soms is je emmer gewoon vol; bijvoorbeeld door files, werkdruk, eten dat aanbrandt etc. Een aha-moment om te lezen hoe dat zorgt voor een overbelasting van je stresssysteem. Maar ook de wijze waarop meer langdurige stress kan leiden tot een burn-out wordt helder beschreven.

Er wordt een uitgebreid overzicht gegeven van lichamelijke, psychische en emotionele gevolgen van acute en chronische overprikkeling. Denk bijvoorbeeld aan vermoeidheid, bloeddrukproblemen, slaapproblemen, maag-en darmklachten, ontstekingen en allergieën. Maar ook moeite met plannen, relativeren en empathie kunnen een gevolg zijn van een overbelast stresssysteem. En zelfs obesitas, verslavingen en depressie. Het stressmechanisme in ons lichaam zit zo ingenieus in elkaar en is bedoeld om ons optimaal te laten functioneren. Maar tegenwoordig blijven we dit chronisch overbelasten, met alle gevolgen van dien.

Het boek toont aan hoe belangrijk het is dat ook artsen zich hiervan bewust zijn, en dat bijvoorbeeld medicatie niet de juiste oplossing is zolang je niet aan de onderliggende stressfactoren werkt.

Van stress naar veerkracht : het diabolomodel

Door schrijfster Séverine van de Voorde is een zelfontworpen model opgesteld voor het vergroten van veerkracht. Oftewel je aanpassingsvermogen en hoe je omgaat met de druk van de dagelijkse uitdagingen van het leven. Het model is opgebouwd uit drie thema’s: zelfzorg, zelfontplooiing en verbondenheid. Deze worden met elkaar verweven in de vorm van een diabolo. Daarbinnen zijn er zeven sleutels of domeinen:

  • lichamelijke gezondheid
  • energiebeheer
  • mindset
  • verbondenheid
  • emotionele flexibiliteit
  • communicatie
  • zelfrealisatie
verbonden
Diabolo-model

Zoals de schrijfster zelf aangeeft, helpt het om de theorie in een model voor je te zien. Het maakt het makkelijker om te onthouden. Want we lezen heel vaak over stress en wat we kunnen doen om onze veerkracht te vergroten, maar het kan moeilijk zijn om het te onthouden. Door dit model voor je te zien, wordt het makkelijker toe te passen in je dagelijks leven. En met name het onderdeel zelfzorg is daarin heel belangrijk. In het boek wordt op een hele duidelijke manier beschreven wat je daarin kunt doen. En de verschillende thema’s worden heel knap met elkaar verbonden, met als basis je lichamelijke gezondheid.

Werken aan veerkracht betekent dat we aan zelfzorg doen en onszelf voortdurend ontwikkelen op persoonlijk vlak (zelfontplooiing) op weg naar ons authentieke zelf, en dit in nauwe verbondenheid met andere mensen.

What doesn’t kill you makes you stronger: van stress naar veerkracht

Uitdagingen en stress horen er bij tegenwoordig, en de paradox is juist dat we deze ook nodig hebben om te groeien als persoon. What doesn’t kill you makes you stronger! Zoals uit de uitleg van stress heel duidelijk blijkt, is ons lichaam heel goed in staat om signalen af te geven als de spanning oploopt. Dus het is ontzettend belangrijk om naar je lichaam te luisteren. En om in je dagelijks leven voldoende momenten van ontspanning te brengen, zodat je het stresssysteem weer tot rust kan brengen.

Een kleine greep uit de helpende tips die in het boek van Stress naar Veerkracht beschreven worden:

  • neem tijd om te koekeloeren: een aantal momenten op de dag even niksen, staren, time-out, rust nemen.
  • de pitstopoefening: een rustmoment tussen slaap en waak in om je hersenen tot rust te brengen.
  • focus op 1 taak: multitasken belast je centraal zenuwstelsel te veel. Verwerk je taken in blokken.
  • ga vaste momenten offline: laat je niet verleiden door allerlei meldingen en kies wanneer je wat doet online.
  • zorg dat je inzicht krijgt in je prikkels en persoonlijke signalen van stress.
  • meditatie en ontspanningsoefeningen: de meest toegankelijke en beschikbare manier om je centraal zenuwstelsel tot rust te brengen.
  • breindump: alles wat in je hoofd zit en je niet los kan laten, schrijf het op.
  • prikkelpauze: stap uit een situatie, zoek rust op en ontlaad.

En zo zijn er nog vele tips die binnen de verschillende thema’s worden behandeld. Tips die je gaan helpen om veranderingen aan te brengen in je dagelijks leven. Soms kleine veranderingen, soms grote veranderingen. In het boek wordt gebruik gemaakt van duidelijke illustraties die inzicht geven in deze processen. Om te bepalen wat belangrijk is bijvoorbeeld, en waar je invloed op hebt.

Ted-talk stress

Een interessante Ted-talk die als tip in het boek wordt genoemd is Hoe stress je vriend kan worden van de Amerikaanse gezondheidspsychologe Kelly McGonigal. Over op een andere manier naar stress kijken, en hoe je een gezond hart en lichaam houdt ondanks stressvolle gebeurtenissen.

Conclusie van Stress naar Veerkracht

Wat een compleet en prettig leesbaar boek! Het is geschikt als zelfhulpboek maar ook informatief voor hulpverleners. En zeker ook een meerwaarde voor hoogsensitieve personen, die immers nog meer baat hebben bij technieken om overprikkeling te voorkomen. Ook als ouder van een hoogsensitief kind is het heel belangrijk welk voorbeeld je zelf geeft om tot rust te komen, zodat je kinderen daarvan leren. Want aandacht voor het stuk zelfzorg is ontzettend belangrijk, om steeds aan te blijven werken. En dit boek is een aanrader om je inzicht daarover te vergroten en handreikingen te geven.

Leren jezelf te accepteren en van jezelf te houden zoals je werkelijk bent is absoluut een voorwaarde voor een veerkrachtig, betekenisvol en gelukkig leven

De focus op stress, en de herkenning en erkenning daarvan is in onze hedendaagse jungle echt prioriteit. En het is knap hoe het boek van Séverine van de Voorde daar zoveel inzicht in geeft! Van Stress naar Veerkracht is een heel compleet boek waarin verschillende theorieën en hulpmiddelen worden geïntegreerd, én heel toegankelijk worden beschreven.

Aan de slag

Als je het leven je soms te veel wordt, als je een vol hoofd hebt, als je oververmoeid bent door alles wat je moet doen of jezelf te vaak wegcijfert? Ga aan de slag met de tips en probeer echt veranderingen aan te brengen in je dagelijks leven. Wat vaak gebeurt als je nieuwe inzichten krijgt, is dat het je kan overweldigen omdat er zoveel is wat je kan doen. Dus; kleine stapjes, gun jezelf de tijd om nieuwe patronen aan te leren, en zorg voor positieve bekrachtiging. Het boek heeft mijzelf in ieder geval veel helpende inzichten gegeven, dus hopelijk voor jullie ook!

Specificaties Van Stress naar veerkracht

Auteur: Séverine van de Voorde | Uitgever: Borgerhoff & Lamberigts | 9789463933544 | januari 2021 | 268 pagina’s | Meer informatie bij je lokale boekhandel of vind je hier

van stress naar veerkracht
Footer5
Lianne
Delen is enorm lief

Ik ben Lianne, 40 jaar oud en moeder van drie hele lieve jongens. Opgeleid als orthopedagoog en geïnteresseerd in alles rondom opvoeding en ontwikkeling. Hoe kun je als ouder mindful te werk gaan, hoe zorg je voor jezelf en hoe hou je het een beetje leuk?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.