Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren – een aanrader

Wauw! Ik mag Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren al lezen voordat het op de markt is. En daar ben ik echt blij mee, want het boek lijkt me ontzettend interessant. Zodra hij op mijn deurmat valt en ik het geopend heb ben ik geïntrigeerd door de titel. Zwarte basisscholen is doorgestreept en Cordula Rooijendijk heeft dit vervangen voor ‘kleurrijke basisscholen’. Ik ben heel benieuwd of ze dit in het boek verder nog gaat toelichten. Eerst lezen, dan schrijf ik verder!

Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren

Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren

Slecht onderwijs. Lerarentekorten. Ingewikkelde kinderen. Op kleurrijke ‘zwarte’ basisscholen lijkt van alles mis. Maar wie er gaat kijken, ziet dat het beeld dat er in onze samenleving van deze scholen bestaat aanpassing behoeft. Want welk type school levert bijvoorbeeld het hoogst mogelijke advies af voor de middelbare school? Dat is de islamitische basisschool.

Cordula Rooijendijk, directeur van een basisschool in Amsterdam, bezocht tientallen kleurrijke scholen en vond er antwoorden op vragen. Ook op de vragen waar ze geen antwoord op zocht. Over hoe je echt goed onderwijs inricht bijvoorbeeld. Want natuurlijk kampen kleurrijke scholen met grote uitdagingen. Maar desondanks, of misschien wel juist daardoor, gebeuren er ook heel bijzondere dingen, waarover je vrijwel nooit iets hoort in de media. Zo komt Rooijendijk in haar prikkelende boek met vijftien lessen en met kantelende beelden over het basisonderwijs.

Kantelende beelden

Met welke kantelende beelden komt Cordula Rooijendijk in Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren? Dit zijn bijvoorbeeld:

  • De leergierigste leerlingen vind je op kleurrijke scholen.
  • Omarm de straat- en thuiscultuur, omarm de kinderen.
  • De grootste ouderbetrokkenheid vind je op kleurrijke scholen.
  • Verbied bijlesbureaus en zzp’ers in het onderwijs.
  • Blijf je bewust van je bril, en van alles wat je daarmee niét ziet.

Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren is zeer actueel

Cordula Rooijendijk heeft met Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren een zeer actueel boek geschreven. De beelden over onderwijs zijn mijns inziens al aan het kantelen, precies in de richting die zij benoemt in haar boek. Zo heeft het bestuur waar ik voor werk dit jaar een convenant getekend waarin wij aangeven geen zzp’ers in te zetten voor het lerarentekort. Ik werk niet in de Randstad, maar ook in het oosten en noorden van Nederland woekeren deze bureaus in onderwijsland. Voor veel te veel geld komen deze leerkrachten in hun lease-auto’s voorrijden en vertrekken ze direct na schooltijd weer. Inderdaad niet helpend voor je schoolontwikkeling.

Met zeer veel interesse heb ik de vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren gelezen die centraal staan in het boek. De basisscholen die Cordula heeft bezocht zijn absoluut, allen op een eigen manier inspirerend. Ik blijf, zoals zij ook heel mooi beschrijft, wel wat twijfels houden bij de terminologie. Zowel zwarte scholen als kleurrijke scholen vind ik zelf wat ingewikkeld, maar ik heb ook geen goed alternatief. Het is vooral dat er geen consensus is over wanneer een school hier wel/niet onder valt. Daarnaast vind ik dat alle scholen op hun eigen manier kleurrijk zijn en dat er ook van veel scholen iets te leren valt, maar dat terzijde.

Kwetsbaar

Cordula Rooijendijk is zelf directeur en dat is voor mij heerlijk om te lezen. Als schoolleider vind ik het heel fijn om een verhaal vanuit zo’n bekend perspectief in te duiken. Zo knap hoe zij zich kwetsbaar opstelt naar de lezers toe, maar ook richting haar collega-schoolleiders. De vragen die ze stelt zijn open en de, soms onuitgesproken, gedachten die ze heeft bij de antwoorden zijn heel herkenbaar en daarmee geruststellend om te lezen. Op deze manier laat Cordula heel duidelijk zien ‘ook maar een mens te zijn’. Iets wat soms wel eens vergeten wordt in ons beroep.

Directeur basisonderwijs

Straatcultuur

Eén van de dingen die ik direct in mijn eigen praktijk meeneem uit Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren is de straatcultuur. Het heeft mijn ogen geopend om de theorie van Iliass El Hadioui te lezen, met name omdat Cordula die heel laagdrempelig beschrijft en in een herkenbare context weet te zetten. Wanneer de 3 omgevingen (thuis, de ‘straat’, school) teveel van elkaar verschillen geeft dat een heel ingewikkelde situatie voor een leerling. Ik ga er niet te diep op in, maar er vallen wat puzzelstukjes op zijn plek voor mij als het gaat om mijn werksituatie.

Naast prettig leesbaar en herkenbaar vind ik Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren dus ook zeker leerzaam. De verdieping brengt Cordula heel ‘natuurlijk’ aan. Dit doet ze namelijk door wel te verwijzen naar bronnen en literatuur, maar hier gedoseerd mee om te gaan. De uitgebreide bronnenlijst achterin het boek geeft wel een goede verantwoording van haar brongebruik weer en de mogelijkheid om specifiek door te lezen. Dit is per les geordend, waardoor je heel nauwkeurig kunt onderscheiden wat voor jou relevant is.

Voor iedereen die geïnteresseerd is in het onderwijs

Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren is vanzelfsprekend interessant voor schoolleiders. Je zult veel herkenning vinden door de wijze waarop Cordula zichzelf meebrengt in dit boek. Haar vorige boek, Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur, is ook zo herkenbaar. Maar natuurlijk is het boek ook heel geschikt voor anderen die in het onderwijs werken. Er staan concrete ‘lessen’ in over didactiek, ouderbetrokkenheid, kansengelijkheid en bijvoorbeeld bijlesbureaus. Dit maakt het absoluut ook geschikt voor anderen. Politici, ouders van kinderen in de basisschoolleeftijd (ja juist jullie moeten dit echt lezen) en eigenlijk voor (bijna) iedereen.

Want, zoals al op de flaptekst staat: voor het hoogste basisschooladvies moet je op een islamitische basisschool zijn. Dus:

Zoek je een school waar je kind onderwijs op maat krijgt? Kijk eens op een zwarte school. Wil je een school waar de leerkrachten een groeimindset hebben en geloven in de mogelijkheden van de leerlingen, waardoor je kind zich optimaal kan ontwikkelen, een leven lang? Overweeg een zwarte school. En gaat het je als ouder, wit of van kleur, werkelijk alleen om een zo hoog mogelijk advies voor het voortgezet onderwijs? Wees dan consequent en schrijf het in op een islamitische basisschool.

Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren, pagina 77

Specificaties Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren

Auteur: Cordula Rooijendijk | Uitgever: Atlas Contact | 8 september 2023 | 144 pagina’s | 9789045048963 | meer informatie bij je lokale boekhandel of via bol.com

Welk woord of thema spreekt jou aan in een boek? Klik op een woord en ga naar boeken toe in dit thema!

avontuur boekenserie culturen dieren diversiteit emoties familie fantasie fantasy filosofie geheimen geschiedenis gevoelens gezondheid graphic novel grappig het leven humor jezelf zijn klassieker klimaat kunst liefde maatschappij magie mentale gezondheid mindful mysterie natuur oorlog opgroeien politie prentenboek roman school seizoenen spannend sprookjes sterke vrouw thriller verhalenbundel vriendschap weetjesboek wereld zoekboek

Footer 8 met bol verwijzing
Linda
Delen is enorm lief

Mijn naam is Linda en alles in mijn leven is verbonden met kinderboeken. Ik ben getrouwd met een hogeschooldocent taal en ben moeder van 3 kinderen in de basisschoolleeftijd. Ik werk als directeur op een basisschool en daar mag ik elke ochtend een half uur lezen om, samen met de kinderen, mijn team en onze schoolhond, de dag fijn te beginnen. Ik praat graag over boeken en ik neem jullie graag mee in mijn leesbelevenissen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.