Het ontpiekerboekje nooit meer onnodig piekeren!

Pieker jij wel eens? Ik pieker wel eens, nooit teveel want ik hou er niet van. Zelf noem ik het eigenlijk nooit piekeren maar meer brainstormen in mijn hoofd. Ik denk nogal snel door de ADHD en mijn gedachtes vliegen dan ook van de hak op de tak of gewoon lekker door elkaar heen. Als moeder heb je opeens meer zorgen en reden tot piekeren soms. Met dit ontpiekerboekje krijg je hulp tegen onnodig piekeren! 

Piekeren

Ja ik noem het onnodig piekeren want ik ben van mening dat soms piekeren wel eens nut heeft. Tijdens zo’n brainstorm sessie krijg je namelijk vaak de beste ideeën waardoor je wel een oplossing vind voor je probleem. Sommige mensen piekeren bijvoorbeeld als ze naar bed gaan. Over alles wat ze die dag hebben gedaan en over ALLES wat er nog moet gebeuren de volgende dag of komende week. Of wat je allemaal nog moet regelen voor dit en dat en zus en zo.. Sja wij vrouwen zijn goed in piekeren.

Voor de meesten helpt het om een boekje naast het bed neer te leggen met een pen. Alles wat je je dan bedenkt terwijl je rustig ligt schrijf je dan gelijk op. Zelf zou ik dan helemaal gestrest worden van het licht steeds aan en uit doen. Of je moet goed in het donker kunnen schrijven. Gek genoeg vertel ik mezelf gewoon dat ik de volgende ochtend dit of dat nog even moet doen en de volgende ochtend weet ik het dan altijd nog. ( denk ik haha in elk geval nog nooit wat vergeten.. )

Maar wat nou als je daar niet genoeg aan hebt? Of dat je denkt/vindt/weet dat je problemen zo groot zijn dat je maar blijft piekeren! Piekeren zelf lost namelijk niets op. Wanneer het piekeren onze gedachten gaat beheersen, kan het resulteren in te veel stress, angsten en nervositeit. Maar hoe zet je het stop?

Dan is er hulp! Ja natuurlijk kun je met de huisarts of een psycholoog praten.. maar je kunt ook eerst aan de slag met het ontpiekerboekje!

Het ontpiekerboekje

het ontpiekerboekje

Het ontpiekerboekje helpt met tips en opdrachten, ontwikkeld door gedragstherapeut Corinne Sweet, stress om te zetten in rust en een negatieve gedachtespiraal te neutraliseren en te stoppen. Het zal niet elk probleem oplossen, maar wel helpen je dagen en nachten niet te veel te laten beïnvloeden door zorgen die geen oplossingen bieden.

Rust en Reinheid met het ontpiekerboekje

Het eerste wat mij opviel aan het boekje is de omslag. Een rustige heldere nacht waarin je de sterren ziet. Op de achtergrond wolken of bergen met groene naaldbomen op de voorgrond.

Als je het boekje openslaat mis je pagina nummering. Elk boek heeft pagina nummers, maar niet het ontpiekerboekje. Wat maakt het uit waar je bent in het boek. Vergeet het pagina nummer. Laat het los, maak een ezelsoor of stop er een tissue tussen. Je wordt al gelijk gedwongen om iets los te laten.

Theorieboek en werkboek

Het ontpiekerboekje is een soort theorie- en werkboek in één. Er is namelijk heel veel ruimte om zelf aantekeningen te maken en oefeningen te doen.

Breng bijvoorbeeld je denkfouten in kaart, ontdek je spanningsschaal en schrijf je zorgen op.

Een lastige oefening vond ik het goed nieuws verhaal. Ik lees namelijk geen krant en ik kijk geen nieuws. Ik kan er namelijk helemaal niet tegen wat er allemaal voor nare dingen gebeuren in de wereld. Sja een gevoelig kreeftje ben ik. Als er echt iets heel ergs is gebeurd wat ik echt moet weten dan hoor ik het wel van manlief hoor. Maar liever hoor ik het niet. Ik kan er niks aan doen, machteloos gevoel en in veel gevallen ook een onwerkelijk gevoel. Kranten vind ik meestal of alleen maar slecht nieuws bevatten of het zijn roddelachtige artikelen. Ik pleit wat dat betreft voor een goed nieuws krant.

Inspirerende quotes

het ontpiekerboekje

Door het hele boek heen staan er inspirerende quotes van bekende en minder bekende mensen.

Laten we dankbaar zijn voor de mensen die ons blij maken. Zij zijn de charmante hoveniers die onze ziel tot bloei brengen. — Marcel Proust

Hier sta ik volledig achter! Weg met de negatieve energie, de negatieve aandacht, het zeuren om dingen die niet kunnen of niet mogen. Wees blij met alles wat er wel is en wat wel kan! Niemand houdt het lang vol met iemand die de hele tijd maar zeurt. Wees een inspiratiebron voor anderen! Met een lach en een bom energie kun je de dag aan. Er komt licht in plaats van donker. Er komen bergtoppen om te ontdekken in plaats van donkere kelders om in te verdwalen.

Het ontpiekerboekje helpt je dan ook heel goed om die negatieve gedachten spiralen om te zetten in krachtige positieve gedachtes!

Gespannen of ontspannen?

uitspraak van gertrude stein

Ik weet nog wel dat ik vroeger bij een training een mooi voorbeeld kreeg. We moesten allemaal antwoord geven op het volgende:

Stel. Je ligt ‘s avonds op bed. Het is donker en alles is stil. Opeens hoor je beneden een geluid. Het geluid komt duidelijk van in je huis. Wat denk je?

a) Ohw nee wat is dat? Een inbreker? Wat is er aan de hand. en pieker maar door

b) Hoorde ik nu wat? Heb ik soms een raam open laten staan. Ook dom van mezelf nou even dicht doen. Of ohw dat is van de kat die wat omgooit van tafel.

In het eerste geval ben je duidelijk gespannen je gaat uit van het ergste. kies je voor optie b dan ben je ontspannen en ga je nadenken over logische redenen waar het geluid vandaan komt. Dat leer je ook in het ontpiekerboekje.

Ik wil wel even benadrukken dat het best zo kan zijn dat er een inbreker in huis is terwijl je boven op bed ligt, maar die kans is vele malen kleiner dan dat de tocht of een huisdier het lawaai heeft gemaakt. Het is goed om alert te zijn, maar wees ontspannen alert zonder te piekeren!

Wat kan ik vinden in het ontpiekerboekje

uitspraak van jon kabat zinn

In het ontpiekerboekje kun veel informatie vinden.

  • Wat zijn bijvoorbeeld je triggers,
  • hoe komt het dat je soms angstig droomt,
  • wat zijn negatieve automatische gedachtes,
  • hoe ben ik mindfull in de file en op mijn werk
  • wat zijn kernovertuigingen
  • waar zijn angst en spanning voor bedoeld,
  • wat is een gegeneraliseerde angststoornis
  • hoe zorg ik goed voor mijn lichaam,
  • wat moet je doen voor je naar bed gaat

Heb jij last van de symptomen van spanning en overpiekeren die je in dit boekje leert te herkennen?

Als je de adviezen in het ontpiekerboekje opvolgt lukt het je beter dit soort gevoelens tot een gezond niveau te beperken.

Specificaties

Auteur:   Corinne Sweet | Uitgeverij: Het Spectrum | 9789000358489 | 224 pagina’s | oktober 2017 | meer informatie vind je hier

Delen is enorm lief

Hoi Ik ben Ellen eigenaar van MamaScrapelle. Ik ben behoorlijk creatief en dol op prentenboeken en op stap gaan met mijn man en 6 jarige dochter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.