De jongen achter in de klas, over de vluchtelingenkwestie

Ahmet is nieuw in de klas en anders. Zo praat hij nooit en lust hij geen citroenzuurtjes. Dan blijkt dat hij zijn geboorteland heeft moeten ontvluchten vanwege oorlog. Het ik-personage in De jongen achter in de klas is heel erg nieuwsgierig naar het verhaal van Ahmet. Hoe meer ze over hem te weten komt, hoe meer ze hem wil helpen. Samen met haar beste vrienden Josie, Michael en Tom bedenken ze een plan. Als ze dat gaan uitvoeren, komt er van alles op ze af wat ze niet voorzien hadden. Loopt het goed af?

De vluchtelingenkwestie vanuit kinderperspectief

De jongen achter in de klas is geschreven door Onjali Q. Raúf, een Engelse auteur. Ze schrijft onder meer voor The Guardian. Ze is tevens oprichtster van de mensenrechtenorganisatie Making Herstory. Die organisatie wil de mensenhandel in vrouwen en meisjes in Groot-Brittannië aanpakken. De jongen achter in de klas is het debuut van Onjali, waarvoor ze geïnspireerd raakte toen ze vluchtelingen in Calais en Duinkerken hielp.

Onjali’s debuut is schreven vanuit een ik-perspectief van een 9-jarige. Je komt pas aan het eind te weten of het een jongen of een meisje is, dus dat is even wennen. Het verhaal leest heel vloeiend en er staan prachtige zinnen in. En het is ook regelmatig een grappig boek door het perspectief van het kind en de schrijfwijze. Het is verder spannend geschreven. Er zijn kleinere en grotere vragen die het ik-personage heeft waar je als lezer ook een antwoord op wil hebben. Van of het lukt om een granaatappel te vinden in Londen, tot of Ahmet wordt herenigd met zijn ouders.

‘Mama… kun je het me uitleggen? Wat een vluchteling precies is, bedoel ik. Waar komen ze vandaan?’

Mama keek me op een speciale manier aan. Ze heeft minstens twintig speciale manieren om me aan te kijken als ze me iets zonder woorden wil zeggen.

Een flinke rugzak voor een 9-jarige

De diverse situaties en thema’s in De jongen achter in de klas zullen herkenning oproepen bij lezers, zoals pesten op school en volwassenen die diverse meningen hebben over levenskwesties. Dat kan helpen bij het vormen van de eigen mening en bij het contact maken met je eigen gevoel. Voel jij ook medeleven bijvoorbeeld als iemand gepest wordt? En wat denk en voel jij als een leraar niet eerlijk is? Ook helpt het boek bij je inleven in andermans situatie die je zelf niet kent.

Ik vind de symboliek van de rugzak ook erg mooi. Ahmet heeft een oude rugzak die vies is gemaakt door een pester op school, maar wil de rugzak toch niet weg doen. Het is een link met zijn verleden, met zijn familie en geboorteland. Tegelijkertijd staat een rugzak vaak symbool voor reizen en bagage hebben. Ahmed is jong en heeft al veel gemaakt. Dat moet hij met zich meedragen en dan is het maar hopen dat hij daarin gezien en gesteund wordt. Het ik-personage in De jongen achter in de klas toont hierin een fantastisch voorbeeld voor anderen, met een niveau van medeleven waar menig volwassene niet bij in de buurt komt.

De jongen achter in de klas toont het verhaal achter het nieuws

De jongen achter in de klas is een prachtig geschreven boek dat inhaakt op de actualiteit en jong en oud een spiegel voorhoudt. Het toont de kracht van persoonlijke verhalen die mensen vaak eerder aanzet tot helpen, dan algemene nieuwsberichten in de krant. Persoonlijke verhalen helpen bij het wegnemen van angst en vooroordelen. Hopelijk maakt het de wereld weer wat warmer.

We waren nog geen minuut bezig toen de nieuwe jongen begon te rennen en te dribbelen en allerlei trucjes uithaalde met de bal die wij niet konden. Binnen vijf minuten had hij twee doelpunten gemaakt.

De jongen achter in de klas is bovendien leuk en spannend om te lezen, zeker met de mooie ondersteunende tekeningen van Pippa Curnick. Het boek als geheel biedt genoeg stof om over na te denken en samen te bespreken. Dit kinderboek is geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar (voor jongere kinderen is Krokodil op weg naar beter een aanrader.) Lemniscaat heeft trouwens leuke lessuggesties bij De jongen achter in de klas, bedoeld voor leerlingen vanaf groep 6. Wat mij betreft moet iedere school dit boek aanschaffen, het is echt de moeite waard!

Specificaties De jongen achter in de klas

Auteur: Onjali Q. Rauf | Vertaler: Tjalling Bos | Uitgeverij: Lemniscaat | 9789047711773 | Verschenen: september 2019 | Pagina’s: 312 | Meer informatie bij je lokale boekhandel of op Bol.com

Welk woord of thema spreekt jou aan in een boek? Klik op een woord en ga naar boeken toe in dit thema!

avontuur boekenserie bos detective dieren dystopie emoties familie fantasie filosofie flapjesboek geheimen geschiedenis gevoelens gezondheid graphic novel grappig het leven hond humor jezelf zijn kat kunst liefde maatschappij magie mindful mysterie natuur oorlog opgroeien pesten prentenboek reizen roman samen school spannend thriller verhalenbundel voorleesboek vriendschap wereld zelfbeeld zoekboek

Footer5
Delen is enorm lief

Waar zou ik zijn zonder boeken? En waar zonder schrijven? Ik houd van woorden en puzzel er graag mee. Mijn leven begint meestal op papier, want daar heb ik overzicht. Pas daarna snap ik dingen in de praktijk. Ik heb autisme en blog daar ook over, want ik vind openheid en diversiteit belangrijk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Post comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.