Bewust slapen en uitgerust ontwaken, slaap beter!

Slapen is de basis voor fysiek, mentaal en emotioneel herstel en welzijn. Maar slapen is voor velen ook een uitdaging. Met de gids Bewust slapen kan iedereen een Happy Sleeper worden, zodat je je overdag weer energieker en veerkrachtiger voelt. Wie wil dat nou niet! Ik in ieder geval wel. Mijn slaapkwaliteit kan wel een upgrade gebruiken, net zoals die van vele andere mensen.

Van een slechte naar een gelukkige slaper

Happy Sleeper Anouk Puister leert je in Bewust slapen hoe je je slaapkwaliteit kunt verbeteren. Ze laat zien hoe je jezelf bepaalde leefgewoonten kunt aanleren om beter te slapen en slapeloosheid tegen te gaan. Dit begint al overdag en niet pas als je naar bed gaat. Zij schrijft uit eigen ervaring en op basis van wetenschappelijke kennis en kennis uit andere hoeken, zoals spiritualiteit.

Haar persoonlijke ervaringen zullen voor veel lezers herkenbaar zijn. Hoe kom je bijvoorbeeld nog toe aan zelfzorg als je een baan hebt en een gezin? Maar uiteindelijk heb je zelf de verantwoordelijkheid om jezelf de aandacht te geven die je nodig hebt. Anouk laat met haar veerkracht zien dat je van een slechte slaper kunt veranderen in een gelukkige slaper. Dat betekent niet dat je altijd perfect slaapt en overdag nooit meer moe bent. Het gaat om bewuster en beter. Realistisch zijn is belangrijk.

Bewust slapen

Bewust slapen en uitgerust ontwaken

Dat een goede nachtrust overdag al begint, weet ik maar al te goed. Dagelijks doe ik meer dan mijn hoofd verwerken kan, zodat mijn avonden rusteloos zijn en ik te laat naar bed ga. Gelukkig slaap ik tegenwoordig wel redelijk snel in in tegenstelling tot vroeger. En hoewel ik niet meer lijdt aan ernstige slapeloosheid, zoals in de periodes dat ik depressief was, sta ik zelden uitgerust op in de ochtend. Overdag ben ik vaak moe en erg gevoelig voor prikkels. Nog maar een sojacappuccino dan maar..

Ik heb al veel uitgeprobeerd om beter te slapen en heb best goede slaapgewoontes. Ik sta bijvoorbeeld altijd op dezelfde tijd op, neem overdag pauzes onder een verzwaringsdeken, slik magnesium, drink alleen koffie in de ochtend en krijg genoeg daglicht binnen dankzij het uitlaten van mijn chihuahua. Ook qua omgeving, heb ik geïnvesteerd in een goede nachtrust. Zo heb ik een goed kwalitatief bed, zon verduisterende gordijnen en een lichtwekker. Maar bewust slapen is soms niet genoeg. Bij mij, bezige bij en perfectionist, zit het probleem meer overdag.

Slapen, vertragen en ontwaken

Voor mij is dat wel een van de belangrijkste punten van Bewust slapen, het overdag al vertragen. Daarin zit voor mij de grootste uitdaging. Maar de andere delen van het boek ‘slapen’ en ‘ontwaken’ zijn ook belangrijk en interessant.

  1. In het deel ‘Slapen’ vind je vooral kennis over het belang van slaap en goede leefstijlgewoontes die een positieve impact hebben op je slaapkwaliteit. Hierin vind je tips en routines om je eigen natuurlijke slaapritme en rust (terug) te vinden.
  2. In het deel ‘Vertragen’ wil Anouk je letterlijk vertragen, omdat te veel stress gedurende de dag zorgt voor onrust ’s nachts. Hierin vind je oefeningen om ruimte te maken voor actief herstel en om de balans te vinden tussen activiteit en rust te waarborgen.
  3. In het deel ‘Ontwaken’ deelt Anouk persoonlijke inzichten waarmee ze je bewust wil maken van de connectie tussen onbewuste patronen en je energie overdag en je slaap ’s nachts. In dit deel staan suggesties voor reflectie om je zelfbewustzijn te verhogen en wakker te blijven.

Elk deel geeft je verschillende hoofdstukken en elk deel eindigt met Happy Sleeper Habits, zodat je praktisch aan de slag kunt. Slapen, vertragen en ontwaken doe je immers niet met een boek, maar door het geleerde in de praktijk te brengen.

In een wereld waarin hard werken de norm is om productief te zijn, weet ik dat vertragen en rust nemen moed vereist. Maar hoe vaker je oefent met het vertragen, hoe sneller je kunt ontspannen en hoe meer moeiteloze energie je zult ervaren.

Anouk Puister

Happy Sleeper Habits toepassen in je leven

Maar hoe weet je nu of een Happy Sleeper Habit echt een positieve impact op je heeft? Dat voel je volgens Anouk. En als je dat voelt, dan is dat de beste motivatie om je gedrag aan te passen. Iedereen heeft het vermogen om te groeien door te oefenen en stap voor stap nieuw gedrag te integreren in zijn of haar leven. Anouk adviseert je om het boek vooral te lezen op de momenten dat je de informatie met een open houding kunt ontvangen zodat je eerder geneigd bent om de tips uit te proberen. Eigen regie telt daarbij. Je kan zelf kiezen welke tips je uitprobeert, wanneer en voor hoe lang. Bewust slapen staat boordevol nuttige tips over onder andere slaaphygiëne, beweging en voeding, overgave, veerkracht en verbinding.

Elke dag is een nieuwe dag. Elke nacht is een nieuwe nacht. Je kunt iedere keer opnieuw beginnen.

Anouk Puister

Afhankelijk van je achtergrondkennis is de informatie in het boek meer of minder nieuw. Bij het laatste is het alsnog een welkome reminder om jezelf rust en energie te gunnen. Bewust slapen is daarmee een fijne en behulpzame gids voor iedereen die onrust, vermoeidheid of stress ervaart en voor iedereen die ’s ochtends niet met een uitgerust gevoel wakker wordt. Het boek is helder, uitnodigend en liefdevol geschreven. Krijg weer vertrouwen in goed slapen en word je bewust van je slaapgewoontes en slaapkwaliteit!

Specificaties Bewust slapen

Auteur: Anouk Puister | Kosmos Uitgevers │ 9789021582009 │ Juni 2021 │ 208 pagina’s │ Meer informatie bij je lokale boekhandel of op Bol.com

Footer5
Delen is enorm lief

Waar zou ik zijn zonder boeken? En waar zonder schrijven? Ik houd van woorden en puzzel er graag mee. Mijn leven begint meestal op papier, want daar heb ik overzicht. Pas daarna snap ik dingen in de praktijk. Ik heb autisme en blog daar ook over, want ik vind openheid en diversiteit belangrijk.

1 Response

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.