Op een onbewoond eiland – een boek vol ‘Robinson’ activiteiten

Wat een compleet pakket is het boek Op een onbewoond eiland. Het is een leesboek, activiteitenprogramma en thema-uitwerking in één. Zeer geschikt voor school en BSO, maar ook als inspiratiebron voor ouders om met hun kinderen actief aan de slag te gaan. Een boek waarin kinderen leren overleven als Robinson door middel van natuur- en techniekactiviteiten.

Op een onbewoond eiland hoofdfoto

Op een onbewoond eiland

Hoe overleef je als je bent aangespoeld op een onbewoond eiland? Het bekende verhaal van Robinson Crusoe speelt nog altijd tot de verbeelding en delen ervan vormen in dit boek een uitdagende rode draad. Robinson, en met hem de leerlingen, komen voortdurend voor vragen en problemen te staan die hen inspireren om tot oplossingen te komen. Hoe kom je aan schoon drinkwater, vuur en voedsel? Wat betekenen natuurkundige verschijnselen, hoe pak je technische problemen aan?

Met behulp van de natuur- en techniekactiviteiten, tips en weetjes gaan kinderen uit onder- en bovenbouw en BSO aan de slag. Ze werken individueel en in groepjes naar een eindproduct waarin de kerndoelen voor natuur en techniek verwerkt zijn.

Een heel compleet boek

Bij het lezen van dit boek zie ik direct een activiteitenweek voor mij. Een week op de BSO, bijvoorbeeld in een vakantie, of op school. De activiteiten zijn verschillend van lengte en spreken erg tot de verbeelding. Lekker actief en veel ook buiten. Het zijn ook niet alleen maar ‘open deuren’ die iedereen kan bedenken, maar het is echt een volwaardig activiteitenprogramma met passende elementen.

Aan het begin van Op een onbewoond eiland neemt de auteur ons mee in de verantwoording van het boek. Het is prettig om iets meer te lezen over de doelgroep en de wijze waarop je als volwassene betrokken dient te zijn bij de activiteiten. Er worden namelijk ook proefjes uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld vuur maken, waar je als volwassene een actieve rol in hebt. Een aantal kerndoelen van het basisonderwijs worden gekoppeld aan de activiteiten. Dit is geweldig, want het maakt dat je meteen een onderbouwing hebt om deze activiteiten in te zetten. Ze kunnen een deel van de, vaak saaiere methode voor natuur of techniek, vervangen. Voor BSO is dit wat minder relevant, maar ook voor deze doelgroep is het prettig om te lezen wat de visie op natuurbeleving en techniek is.

Op een onbewoond eiland – het verhaal

Verhaal

Centraal in Op een onbewoond eiland staat het verhaal over Robinson Crusoe. Elk nieuw activiteitendeel start met het verhaal. Voor jongere kinderen moet dit voorgelezen worden, bovenbouwgroepen zouden ook zelfstandig dit verhaal kunnen lezen. Het verhaal is rijk van tekst en geeft voldoende mogelijkheden om aan woordenschatontwikkeling en kennisopbouw te doen. Dit is ook precies wat Suzanne Wardenaar, de auteur van het boek, wil bereiken. Na het verhaal staan er namelijk voorbeeldvragen om met de groep dieper in te gaan op de (voor)gelezen tekst.

Er staan voorbeeldvragen genoemd, maar Suzanne Wardenaar geeft alle mogelijkheid om hier zelf ook zaken aan toe te voegen. Bij dit boek is het belangrijk dat je het ritme van de groep aan te houden en het verhaal als leidraad en inspiratiebron te gebruiken. Na het verhaal staan er verschillende tekstjes ter verdieping. Hier kun je als begeleider een keuze in maken, maar je kunt ze vanzelfsprekend ook allemaal behandelen. Bij de verdiepende teksten staan actieve opdrachten.

Een eigen eiland maken

Activiteiten

De rode draad door het hele boek is het maken van een eigen eiland. De kinderen beginnen met een ‘kaal’ eiland en maken er, door middel van de verschillende activiteiten, steeds een stukje bij. Het eiland wordt dus gevuld en de kinderen zijn er echt eigenaar van. Suzanne Wardenaar raadt aan om aan het eind van het project een tentoonstelling te maken van alle eilanden. De gemaakte eilanden verbeelden het hele verhaal dat de kinderen hebben doorlopen.

De activiteiten zijn geschikt om samen te doen, maar er staan ook zelfstandige activiteiten in. Dit is een mooie mix, waardoor er voor elk kind iets passends bij zit. Tijdens het doornemen van de activiteiten vond ik het opvallend hoe afwisselend ze zijn. Ook dit maakt dat elk kind zijn talent kwijt kan in de uitvoering ervan.

Op een onbewoond eiland…. mijn hoofd begint direct het liedje van Kinderen voor Kinderen te zingen. Ik moest dan ook lachen toen ik op de site behorende bij het boek dit liedje zag staan ter inleiding. Op de website staan verdiepende opdrachten en nog meer achtergrondinformatie over Suzanne Wardenaar en haar andere boek, In het sprookjesbos. Ook vind je er leuke extra’s, zoals bijvoorbeeld een diploma dat uitgereikt kan worden aan het eind van het project.

Op een onbewoond eiland is leerzaam

Voor alle leeftijden zit er wat leerzaams in Op een onbewoond eiland. Dat maakt het zeer geschikt voor gemengde BSO groepen of een schoolbreed project (vanaf groep 3). Het gebruiken van een kompas, het zuiveren van water, vuur maken, het weer voorspellen en brood bakken. Een scala aan opdrachten dus. Dit wordt afgewisseld met creatieve opdrachten als het maken van een klein schilderijtje van een luciferdoosje.

Ik vind het leerzame aspect niet per se de boventoon voeren. Op de BSO mag het van mij ook absoluut ‘gewoon leuk’ zijn. Daar lenen de activiteiten van Op een onbewoond eiland zich ook echt voor. Het is, zeker voor kinderen zelf, onbewust leren wat ze doen tijdens dit project.

Ben je op zoek naar een compleet programma rondom het thema aarde, techniek, leven, of eiland? Dan is dit absoluut een aanrader! Op zoek naar een losse activiteit? Ook dan kan dit boek goed gebruikt worden als inspiratiebron.

Specificaties Op een onbewoond eiland

Auteur: Suzanne Wardenaar | Illustraties: Inge Nouws | Uitgever: SWP | 9789088506079 | 2015 | 136 pagina’s | meer informatie bij je lokale boekhandel of klik hier

Welk woord of thema spreekt jou aan in een boek? Klik op een woord en ga naar boeken toe in dit thema!

avontuur boekenserie bos dieren emoties familie fantasie geheimen geschiedenis gevoelens gezondheid graphic novel grappig het leven humor interactief jezelf zijn klimaat kunst liefde maatschappij magie mentale gezondheid mindful moord mysterie natuur oorlog opgroeien pesten prentenboek reizen roman samen school spannend sprookjes sterke vrouw thriller verhalenbundel voorleesboek vriendschap weetjesboek wereld zoekboek

Footer5
Linda
Delen is enorm lief

Mijn naam is Linda en alles in mijn leven is verbonden met kinderboeken. Ik ben getrouwd met een hogeschooldocent taal en ben moeder van 3 kinderen in de basisschoolleeftijd. Ik werk als directeur op een basisschool en daar mag ik elke ochtend een half uur lezen om, samen met de kinderen, mijn team en onze schoolhond, de dag fijn te beginnen. Ik praat graag over boeken en ik neem jullie graag mee in mijn leesbelevenissen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.