De ademhalingsrevolutie, een boek met belangrijke trainingen voor je ademhaling

Wat is werken aan je ademhaling? Misschien wil je je lichamelijke conditie verbeteren of gewoon in staat zijn een trap op te lopen zonder buiten adem te raken. Misschien wil je je rustiger en meer in het nu voelen. Wellicht verlang je naar meer helderheid en energie om je dromen na te jagen. Of zou het kunnen zijn dat jij, net als de schrijfster, op weg bent naar genezing en je het gevoel hebt dat je een deel van de routekaart mist? Wat je doelen ook zijn, de ademhalingsrevolutie biedt ondersteuning om beter te ademen.

hoofd De ademhalingsrevolutie

De ademhalingsrevolutie 

Ademhaling is de kern van alles wat we doen. Adem is leven. De ademhalingsrevolutie is een krachtige en inspirerende gids voor ademhalingsoefeningen die de symptomen van angst, stress en depressie kunnen verlichten. Gefundeerd in de wetenschap en verrijkt met gevoel, begrip en persoonlijke ervaring, biedt het een toegankelijk zevendaags programma van oefeningen waardoor je je meer bewust bent van je ademgewoonten. Je begrijpt beter wat ademen inhoudt en hoe ademen je lichaam, emoties en geest beïnvloed. Ook ontdek je hoe je houding en je stemming invloed hebben op hoe je ademt. Tot slot biedt het je concrete hulmiddelen bij meditatie, als instrument om te ontspannen en een manier om in slaap te komen. 

De ademhalingsrevolutie is opgedeeld in twee delen. Deel één bestaat uit zeven hoofdstukken die elk een ander aspect van de ademhaling behandelt. Elk hoofdstuk begint met theorie en eindigt met een praktische oefening. Omdat iedere oefening uniek is, worden voor elke oefening praktische tips gegeven zodat je het beste uit elke oefening haalt. In deel twee wordt beschreven hoe je triggers kunt herkennen. Er staan tips in voor een goede lichaamshouding en een gezonde bekkenbodem. Ook worden ademhalingstechnieken uitgelegd die bij specifieke klachten kunnen helpen. Hoewel het boek voldoende informatie bevat voor gevorderden, is de inhoud ook toegankelijk voor beginners. 

Yolanda Barker is schrijfster en filmregisseuse. Ze is ook een ervaren yogalerares die in India is opgeleid.

achterkant

Beginnersmentaliteit

“Je hoeft niet persé een beginner te zijn om een beginnersmentaliteit te hebben. Je kunt die houding ook cultiveren”. De oefeningen in de ademhalingsrevolutie dagen mij uit om alles wat ik denk te weten over ‘goed ademen’ aan de kant te zetten. In plaats van correct te ademen wordt mij als lezer van het boek gevraagd om met mijn adem in contact te komen en deze te leren kennen. Dit vond ik best even lastig. Dat had met name te maken met het feit dat ik een oefening al lezende probeerde te doen. Sommige oefeningen zijn kort en dan werkt dat prima. Andere oefeningen zijn lang en door deze al lezende te doen, kun je je niet volledig fucussen. Ogen open, ogen dicht. Je komt niet tot de kern.

Ik heb toen het advies van Yolanda opgevolgd door de oefeningen in te spreken met behulp van mijn telefoon. Dit maakte een wereld van verschil. Ik zal niet zeggen dat het volledig soepel verliep. Ik kan soms echt in mijn hoofd zitten en ‘voelen’ lijkt dan onbereikbaar. Wel kon ik mij concentreren op dat wat er gezegd werd. Doordat ik de oefeningen rustig, met aandacht en zonder een gevoel van haast had ingesproken, trok de oefening mij ook steeds dieper naar dat moment toe – contact met mijn adem. De schrijfstijl is eenvoudig met een goed te lezen lettertype. Er staan geen moeilijke begrippen in het boek en wanneer je er toch één tegenkomt, dan wordt die door Yolanda uitgelegd. 

hoofdstuk

Oefenen, oefenen, oefenen 

Ik wist niet dat er zoveel verschillende soorten ademhalingen bestaan! Een opwekkende ademhaling, een kalmerende ademhaling, de evenwichtige ademhaling, ademen om te slapen en ga zo maar door. Persoonlijk vind ik het een enorme prestatie om een programma als die van de ademhalingsrevolutie te voltooien. Ik heb het hele zevendaagse programma afgerond. Wel heb ik er langer dan zeven dagen over gedaan.

Het lezen (en op mij in laten werken) van de theorie, het inspreken van de oefening op mijn telefoon en het vervolgens uitvoeren van de oefening. Hier gingen toch zeker twee tot drie dagen per hoofdstuk overheen. Ik wilde er ook graag de tijd voor nemen om de oefeningen goed uit te voeren. Juist omdat ademhalingsoefeningen heel krachtig zijn, kan ik me ook voorstellen dat ze ook heel krachtig zijn wanneer fout uitgevoerd. Ik laat de ingesproken oefeningen nog lange tijd op mijn telefoon staan, zodat ik regelmatig kan oefenen. Pas wanneer ik de oefening door en door ken zal ik overwegen om deze zelfstandig uit te voeren.

de ademhalingsrevolutie

Concrete hulpmiddelen bij meditatie

De belofte dat de ademhalingsrevolutie mij concrete hulpmiddelen bij meditatie zou aanreiken is wat mij betreft helemaal waargemaakt. Ik mediteer graag. Dit doe ik altijd in de ochtend. Mediteren helpt mij om te ‘aarden’ en mezelf eraan te blijven herinneren dat er zaken zijn die al mijn zorgen overstijgen. Mediteren temt de denker in mij die alles al heeft zien gebeuren nog voordat het echt gebeurd is. Ik hou van meditaties met een specifiek doel zoals meer energie voor een drukke werkdag of een meditatie die mij helpt om negatieve gedachten te verdrijven. Ik zoek bewust naar begeleide meditaties. Een stem die mij de weg wijst.

In één van die meditaties had ik al eens ervaren hoe krachtig een ademhalingsoefening kan zijn en welk effect dit heeft op je lichaam. Eventuele blokkades verdwijnen als sneeuw voor de zon. Omdat ik altijd korte 10-minuten-meditaties doe voor ik naar mijn werk ga, mis ik daarin toch wel de begeleiding voor het ademhalen. Er wordt wel af en toe gezegd: “adem een keer diep in… en weer uit”. Maar verder dan dat gaat het niet. Ik gebruik nu mijn absoluut favoriete ademhaling vanuit de ademhalingsrevolutie – de kalmerende ademhaling. Voor ik begin met mediteren ga ik lekker zitten en herhaal de oefening drie of vier keer.

Deze oefening vermindert angstgevoelens, bevordert het gevoel van welbehagen en brengt mij precies op de goede plek in mijn lichaam, zodat ik de meditatie met volle aandacht kan ingaan. Ook tijdens de meditatie gebruik ik de techniek van de kalmerende ademhaling om mezelf weer even terug te halen wanneer mijn focus verslapt. Ik ben overtuigd, adem is leven!

Specificaties De ademhalingsrevolutie

Auteur: Yolanda Barker | Uitgever: Noordboek | Vertaling: Mylène Delfos en Jet Zegers | 2022 | 9789056159405 | 160 pagina’s | Meer informatie bij je lokale boekhandel of klik hier

Welk woord of thema spreekt jou aan in een boek? Klik op een woord en ga naar boeken toe in dit thema!

avontuur boekenserie bos dieren emoties familie fantasie filosofie geheimen geschiedenis gevoelens gezondheid grappig het leven humor interactief jezelf zijn klassieker klimaat kunst liefde maatschappij magie mentale gezondheid mindful moord mysterie natuur oorlog opgroeien pesten prentenboek reizen rijm roman school spannend sprookjes sterke vrouw thriller verhalenbundel vriendschap weetjesboek wereld zoekboek

Stoere Lees Vriend: Sanne

stoere lees vriend sanne
Footer5
Stoere Lees Vrienden
Delen is enorm lief

Lezen is verbinden. Met jezelf, met anderen en met karakters en verhalen in een boek. Stoere Lees Vrienden delen onze passie voor lezen, voorlezen en verhalen. Lees de boekenblogs van onze leesvrienden hier!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.