Hoe is jouw weertje? – een praktisch boek vol oefeningen

Hoe is jouw weertje? is een boek over mentaal welbevinden in het basisonderwijs. Een echt praktijkboek over het omgaan met emoties. Het is belangrijk dat kinderen hun eigen emoties leren herkennen, pas daarna zijn ze in staat om ze ook te reguleren en er op te anticiperen. Maar hoe leer je kinderen dit? Dit boek gebruikt het weer als metafoor, iets wat in veel uitdrukkingen ook voorkomt. “Het stormt in mijn hoofd” of “na regen komt zonneschijn”.

Hoe is jouw weertje?

Hoe is jouw weertje?

In Hoe is jouw weertje staan de volgende vragen centraal: Hoe werk je als leraar aan mentaal welbevinden in de klas? Op welke manier ontwikkel je lichaamsbewustzijn en emotieregulatie bij kinderen? Hoe verwerk je relaxatie- en mindfulnessoefeningen in je les?

De mate waarin kinderen hun emoties kunnen reguleren is sterk verbonden met hun mentale welbevinden. Kinderen die leren omgaan met hevige emoties zijn in staat om sterkere sociale contacten uit te bouwen en staan veerkrachtiger in het leven.

Hoe is jouw weertje? gaat over rust, verbinding en emoties in de klas. Het geeft leraren meer inzicht in het belang van emotieregulatie voor jonge kinderen en de unieke rol die het lichaam daarin speelt. De concrete handvatten, praktische oefeningen en kunstzinnige activiteiten in dit boek bieden leraren ook kansen om zelf meer rust en verbinding te ervaren. Kies de oefeningen uit die passen voor jouw klas, verwerk ze in je lespraktijk en groei samen met je leerlingen.

Mentaal welbevinden in de klas

Inzetten op mentaal welbevinden in de klas houdt in dat je bewust omgaat met emoties van jezelf en van de kinderen uit jouw klas. Verbinding voelen met jezelf en met de kinderen is cruciaal hierbij.

Hoe is jouw weertje? Pagina 13

In Hoe is jouw weertje? worden bij de start twee belangrijke aandachtspunten toegelicht. Ten eerste kunnen jonge kinderen hun emoties nog niet alleen reguleren. Dit is tot ongeveer negen jaar het geval. Jonge kinderen hebben dus een volwassene nodig die met hen in verbinding gaat. In dit boek wordt dan ook juist ingegaan op de rol van de leerkracht bij emotieregulatie van kinderen. Ten tweede is er niet één techniek om emoties van kinderen te reguleren. Elk kind in de klas is anders en sommige kinderen hebben meer ondersteuning nodig dan anderen.

Het boek is dan ook bedoeld om je rugzak als leerkracht te vullen met een scala aan mogelijkheden om emoties van kinderen voor henzelf in beeld te krijgen en hoe je emotieregulatie bij kinderen ondersteunt en stimuleert. Hierin staan de wat bekendere voorbeelden, in ieder geval bij mij, maar ook meer out-of-the-box manieren. Als orthopedagoog en ervaren leerkracht in het basisonderwijs heb ik echt nog nieuwe dingen geleerd uit Hoe is jouw weertje?

En even om te zeuren… ik kreeg een beetje de kriebels van de titel. Met name het verkleinwoord zorgde ervoor dat ik er niet direct heel nieuwsgierig naar werd. En toch, de titel klopt met het boek en laat ook zien dat het met name gericht is op jonge kinderen. Het mijns inziens wel zonder verkleinwoord gekund, daarmee mag het ‘weer’ van kinderen er ook iets meer zijn. Dat is ook wat de auteurs willen uitstralen in het boek.

Hoe is jouw weertje?

Opbouw van Hoe is jouw weertje?

Hoe is jouw weertje? bestaat uit een theoriegedeelte en, verreweg het grootst, veel praktische oefeningen. Het theoriegedeelte gaat over welbevinden in de klas. Hierbij wordt op een heel laagdrempelige manier de verbinding gemaakt naar onderzoek in de hersenen. De illustraties hierbij zijn heel ondersteunend. Daarnaast wordt er goed ingegaan op het autonoom zenuwstelsel, ook weer ondersteund met illustraties. Het is geen heel verdiepende informatie, maar vooral een compact geheel. De noodzakelijke theorie wordt gegeven, maar niet meer dan nodig.

Na de nodige theorie over hersenen en het autonome zenuwstelsel wordt ingegaan op het omgaan met emoties. Op een natuurlijke manier wordt de metafoor ‘het weer’ gebruikt hierbij. Het gaan in deze paragraaf dan ook om het ‘omgaan met weersomstandigheden’. In Hoe is jouw weertje? wordt de theorie rondom mindfulness gebruikt als leidraad. Uit onderzoek blijkt dat dit een positief effect heeft op emotieregulatie en mentale gezondheid van kinderen. De leidende principes hierbij zijn het oefenen van bewustzijn en de accepterende houding.

Deel 2 gaat over het samen oefenen. Samen is hierin een belangrijk woord, want alle oefeningen hebben invloed op de leraar en het kind. Er is een scala aan korte oefeningen die als ankers kunnen fungeren. Hierbij wordt uitgebreid gewaarschuwd voor te hoge verwachtingen. Want na een korte yoga-oefening zullen echt niet alle kinderen volledig ‘zen’ zijn. Een kind verplichten om rustig te worden is een utopie en werkt vaak averechts. De oefeningen zijn verschillend van lengte. Naast de korte heb je ook langere oefeningen die je klassikaal of individueel met kinderen kunt doen. Alle zintuigen komen voorbij, zodat de aandacht naar het lichaam gaat.

Kinderen uit de automatische piloot / actiemodus krijgen

Interessant in Hoe is jouw weertje? is de combinatie van focus op het kind en op de leraar. Deze twee staan namelijk onlosmakelijk met elkaar in verbinding. Het is trouwens goed om te weten dat dit boek ook goed toepasbaar is thuis. Je kunt voor ‘leraar’ dan ‘ouder’ lezen. Ook thuis merk je dat jouw ‘weer’ over kan slaan op het weer van de kinderen.

De automatische piloot staat bij kinderen vaak aan. Dit geldt dus niet alleen voor volwassenen. Activiteiten of lessen vloeien in elkaar over en er zijn constant hoge verwachtingen. Dit leer je ook in de opleiding, hoge verwachtingen hebben van kinderen. Dit heeft zeker een positief effect op de cognitieve ontwikkeling, maar zorgt er ook voor dat kinderen vaak te lang in de actiemodus staan. Hoe is jouw weertje? kan je helpen om het kind weer wat meer te laten ‘zakken’ in zijn lijf.

Naast het bewustzijn is de accepterende houding ook belangrijk. Ook daarin is het weer een prachtige metafoor. Je kunt er over zeuren, klagen, om juichen of hopen dat 100x buienradar checken gaat helpen, maar nee… je hebt er geen invloed op. Het weer is het weer.

Mentaal welbevinden

Yoga, mindfulness en meditatie

In Hoe is jouw weertje? staan verschillende oefeningen. Bij de mindfulness oefeningen gaat het met name om bewustzijn. Je aandacht bewust houden op een deel van je lichaam, of van je ademhaling, en dit daarna weer kunnen richten op een ander zintuig of lichaamsdeel. Daarnaast staan er vele meditatieve oefeningen in. Hierbij wordt gebruik gemaakt van ademhalingsoefeningen, maar ook van visualisaties. Bij de yogaoefeningen wordt op een speelse manier het lichaam ingezet om kinderen te laten ervaren wat er zich in het lijf afspeelt.

Afsluitend wordt er in Hoe is jouw weertje? ingegaan op het reguleren van emoties. Er wordt uitleg gegeven over adaptieve en maladaptieve emotieregulatiestrategieën en helpende en niet-helpende gedachten. Op een heel toepasbare manier kun je hier snel mee aan de slag in je klas of in je gezin.

Kortom, een fijn, toegankelijk en praktisch boek voor iedereen die met jonge kinderen werkt!

Specificaties Hoe is jouw weertje?

Auteurs: Katrien Goossens, Isabelle Goris, Hanne Vanmierlo | Vormgeving: Atelier Steve Reynders | Uitgever: Lannoo Campus | juni 2022 | 200 pagina’s | paperback | 9789401482448 | meer informatie bij je lokale boekhandel of via bol.com

Welk woord of thema spreekt jou aan in een boek? Klik op een woord en ga naar boeken toe in dit thema!

avontuur boekenserie culturen dieren diversiteit emoties familie fantasie fantasy filosofie geheimen geschiedenis gevoelens gezondheid graphic novel grappig het leven humor jezelf zijn klassieker klimaat kunst liefde maatschappij magie mentale gezondheid mindful mysterie natuur oorlog opgroeien politie prentenboek roman school seizoenen spannend sprookjes sterke vrouw thriller verhalenbundel vriendschap weetjesboek wereld zoekboek

Footer 8 met bol verwijzing
Linda
Delen is enorm lief

Mijn naam is Linda en alles in mijn leven is verbonden met kinderboeken. Ik ben getrouwd met een hogeschooldocent taal en ben moeder van 3 kinderen in de basisschoolleeftijd. Ik werk als directeur op een basisschool en daar mag ik elke ochtend een half uur lezen om, samen met de kinderen, mijn team en onze schoolhond, de dag fijn te beginnen. Ik praat graag over boeken en ik neem jullie graag mee in mijn leesbelevenissen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.